keskiviikko 9. tammikuuta 2013

GALLUP COSPLAYN HARRASTAJILLE!


GALLUP COSPLAYN HARRASTAJILLE!

01. Mitä hahmoja olet cossannut? Missä?

Animecon 2007 – Yui from Fushigi Yuugi
Kirjamessut 2007 - Yondaime from Naruto

Tracon 2008 – Hallwoeen!Sora from Kingdom Hearts 1&2
Animecon 2008 – *sensuroitu*
Kikucon 2008 – Light Yagami from Death Note
Tsukicon 2008 – Near from Death Note
Kirjamessut 2008 – Light Yagami from Death Note

VUOSI JOSTA EMME PUHU
Tracon 2009 – Princess Hime from Kaibutsu Oujo-sama
Tampere Kuplii 2009 – Ryuugu Rena from Higurashi no naku koro ni / Matt from Death Note
Animecon 2009 – Reno from Final Fantasy
Cosplay Gaala 2009 – *sensuroitu*
Desucon 2009 – Iroha Miyamoto from Sumomomo Momomo
Ropecon 2009 – *ei mitään muistikuvaa*
Tsukicon 2009 – Allen Walker from D.Gray-man / Hong Kong from APH
Kirjamessut 2009 – Eila Ilmatar Juutilainen from Strike Witches

Cosplay Gaala 2010 – Arashi from Paradise Kiss
Bakacon 2010 – Nice Holystone from Baccano
Tampere Kuplii 2010 – Near from Death Note
Kikucon 2010 – Hojo Satoshi from Higurashi no naku koro ni
Desucon 2010 – Gakuen!Prussia from Hetalia / Lahti from ASEMA
Tracon 2010 – Prinsessa Ai from Princess Ai (??)
Ropecon 2010 – *ei mitään muistikuvaa*
Kirjamessut 2010 – WoAS!Prussia from Hetalia

Tsukicon 2011 – Gakuen!Prussia from Hetalia
Bakacon 2011 – Prussia from Hetalia / Hibari Kyouya from KHR
Desucon 2011 – Hibari Kyouya from KHR / Tsunashi Takuto from Star Driver
Animecon 2011 – Edo!Lucy from Fairy Tail / pappi!Prussia from Hetalia / Orihara Izaya from Durarara
Ropecon 2011 – Gakuen!Yukimura from Gakuen Basara / pillow!Izaya from Durarara
Tracon 2011 – Hibari Kyouya from KHR / Matryoshka!Kaito from Vocaloid
Cosplay Gaala 2011 – Souseiseki from Rozen Maiden

Desucon Frostbite 2012 – Fem!Prussia from Nyotalia / Souseiseki from Rozen Maiden
Chibicon 2012 – Sawada Tsunayoshi from KHR
Kitacon (Britannia) 2012 – Boxer from P&Sw/G / Caterpillar from Are you Alice? / Sawada Tsunayoshi from KHR
Tampere Kuplii 2012 – Caterpillar from Are you Alice? / Prussia from Hetalia
Kikucon 2012 – Fem!Prussia from Nyotalia / Young!Dino from KHR
Desucon 2012 – Tsuna from KHR / WoAS!Prussia from Hetalia / Elesa from Pokemon w&b
Ropecon 2012 – casual Harry Potter / John Egbert from Homestuck / Marceline from Adventure Time!
Tracon 2012 – Sayoran from Tsubasa / Boris from Usavich
Cosplay Gaala 2012 – Meruru from Atelier Meruru

Ja sitten cossit joita olen pitänyt ”vain” photoshooteissa:
 Sealand from APH
Mello from Death Note
Poland from APH
Sweden (viking) from APH
Sweden (chibi) from APH
Hibari Kyouya (TYL) from KHR
Alice? from Are You Alice?
Gareki from Karneval


02. Mikä on sinusta parhain pukusi? Miksi?

Huvittavaa mutta kyllä: Preussi sarjasta Axis Powers Hetalia.
Preussin puku on yksi huolellisimmista cossipuvuista jonka olen tehnyt, ja kaikista aikaa veivin. Preussin housuihin on ommeltu taskut, ja Preussin takin kauluksessa olevat merkit on kirjottu käsin. Olkalaatat ovat Itä-Saksalaiset (Preussilaiset olkalaatat olisivat maksaneet yli 500 dollaria…). Koko takki on vuoritettu Oslo-vuorikankaalla (vahvin eurokankaan vuorikangas) ja takin takaosan leikkuusaumat on suunniteltu Saksalaisten armeijauniformujen perusteella. Kengät tosiaan ovat ostettu varustelekasta, Brittiläiset maihinnousukengät.

03. Entä huonoin? Miksi?

Ahahahahah *kivuliasta naurua*… Iroha Miyamoto. En edes tiedä mikä tai mitä päässäni liikkui kun sitä asu tein silloin aikoinaan. Se asu on vain niin kauhea ja ruma ja itken kun muistelenkaan sitä asua. En ollut edes katsonut sarjaa pitkälle, ja nyt näin jälkikäteen en voi edes ajatella lukevani Sumomomo momomoa loppuun.
Mutta joku pikku inhottava ääni päässäni kuiskii minua tekemään Irohan uudestaan. Ehkä joku päivä

04. Mitkä ovat tulevat cossiasusi? Kuinka pitkälle olet niitä jo työstänyt ja missä meinaat cossata?

Sengoku Basaran Sanada Yukimura: Olen vasta suunnittelu- ja ostosvaiheessa, mutta suunnitelmien mukaan minun pitäisi aloittaa heti Frostbiten jälkeen. Tarkoitus olisi siis tehdä Yukimuraa sitten non-stoppina. Debuttinsä Yukimura saa Desucon 2013, ja tulee olemaan luultavammin aika useassa tapahtumassa päälläni.
Olen ostanut Yukimuraan kaikki kankaat, peruukit (monikossa, koska niitä on kaksi), sune-ate armoriin kipsinauhaa ja nahkatakin niitit. Eli voiton puolella ollaan.
Muita hahmoja sitten ovat Ittoki Otoya, Hana, Judal, Soifon, Rokuro, etc. joiden teko on vähemmän tai enemmän vaiheessa.

05. Millä tavoin valitset cossihahmosi?

Yleensä valitsen hahmot designin nojalla. Monet sarjoista jota olen lukenut/katsonut, ovat lähteneet siitä, että olen halunnut cossata sarjasta jotakuta (mm. Rena ja Izaya).
Myös on muutamia hahmoja, jota olen ihan tunnesyistä cossannut. Näitä on mm. Near, Fem!Prussia, Sayoran ja tulevaisuudessa Yukimura.

Tosin minulla on surullisen”kuuluisa” tapa valita hahmokaarteista juuri se hahmo, joka on unohtanut laittaa vatsanseudulle kangasta. En tiedä itsekkään miksi näin on. Viimeisten laskujen mukaan Cosplay reffakanssiossani olisi kymmenen teemaan sopivaa hahmoa, ja jokainen näistä on ”teen heti kun vaan pystyn”.


Date Masamune, loistava esimerkki cossimaustani.


06. Mikä oli ensimmäisen conisi?

Animecon 2007. Muistelen edelleen tapahtumaa lämmöllä.

07. Miten löysit cosplayn?

Vuonna 2005 jossain TV2 ohjelmassa oli juttua Sarjakuvapäivistä ja cosplaykilpailusta. Innostuin ajatuksesta ja pyysin äitiäni että saisinko osallistua cosplaytapahtumaan. Äiti kielsi asian heti, sanoen että ”Tuollaisissa tapahtumissa on vain pervoja vanhoja setiä jotka katsovat pikkutyttöjen hameiden alle!” (love my mom). Ja koska olin/olen äidinpikkutyttö, päätin ”unohtaa” cosplayn. Mutta yläasteelle päästyäni huomasin, että 9-luokalla olevat tytöt ”cossasivat” (pitivät Naruto-pantoja). Tutustuin yhteen heistä joka kertoi minulle cosplaysta. Hän herätti mielenkiintoni uudestaan ja lopullisen ”iskun” antoi Koululainen-lehti, jossa oli juttua vuoden 2006 Animeconista. Näytin lehtijuttua äidilleni, joka suostui päästämään minut Animecon 2007, vain jos saisin kaverin mukaan ja he tulisivat paikalle myös. Lopulta sain erään ystäväni mukaan tapahtumaan ja voi sitä onnea kun pääsin näkemään ihmisiä, joilla oli sama kiinnostuksen kohde kuin minulla.

08. Tykkäätkö cossata "in character" ?

Kyllä! Tosin teen sitä harvoin ja yleensä vain kavereiden kesken, koska olen uskomaton pingviini. Mutta joskus halausten / kuvausten / random jutustelun keskuudessa voin heittää jotain IC läppää.

YLEISTÄ
(x) Teen itse pukuni
( ) Teetätän pukuni
( ) Äiti tekee pukuni
( ) Kaverini tekee pukuni
(x) joskus lainattu/ostettu kaverilta jotain tai ko. kaveri tehnyt jonkun osan jos ei itse ole ehtinyt/osannut/tms.
( ) Kaveri auttaa puvun tekemisessä, mutta muuten teen itse
(x) Ostan joitain osia kirpputorilta/kaupasta
(x) Ostan peruukkini ebaysta/amazonista tms.
( ) Ostan peruukkini punanaamiosta/pilailupuodista tms.
(/) Olen ammatiltani pukuompelija (opiskelen)
(x) Tykkään ompelusta
(x) Tykkään tehdä proppeja
( ) Teetätän propit 
(/) Iskä tekee propit (tullut pari kertaa jopa riita siitä kumpi tekee propit loppuun)
( ) Kaveri tekee propit
(x) Teen itse proppini
(x) Osaan muokata peruukkeja 
( ) Käytän omia hiuksia cosseissa
(x) Minulla menee paljon rahaa cossaamiseen
(x) Kiertelen säännöllisesti kirppareita josko löytäisin jotain cosseihin
(x) Tykkään osallistua ryhmäcosseihin
( ) Tykkään nauraa fail-cossaajille
( ) Olen omasta mielestäni parhain cossaaja
( ) En kuuntele muiden mielipiteitä
( ) ...sillä olen aina oikeassa
( ) Minun tekniikkani ovat ainoat oikeat
( ) ...muut ovat fail
(x) En voi tulla coniin fail-cossiasussa (jos "fail" lasketaan esim. ei-valmis cossi..)
(x) ...jätän mieluummin cossaamatta
( ) Läskit ei saisi harrastaa cosplayta!
( ) Mitä laihempi sitä parempi
(/) Olen laihduttanut cossia varten (tällä hetkellä on treenaus menossa Yukimuraa varten. En siis laihduta, syön hei 5 ruokalajia päivässä!)
( ) Tykkään huomautella viattomille ohikulkijoille heidän pukunsa huonoudesta
( ) ...ja antaa vinkkejä ja kritiikkiä vaikka sitä ei ole minulta edes pyydetty
( ) Cossaan vain sellaisia hahmoja joilla on mahdollisimman monimutkainen ja vaikea puku
( ) En cossaa missään nimessä massasarjoista!
( ) Ne jotka cossaa massasarjoista tai liian yksinkertaista hahmoja ovat fail-cossaajia
( ) Kuljen nenä pystyssä conissa
( ) En voi edes jutella fail-cossaajien kanssa
( ) ...ettei minua vain leimattaisi failiksi
(xxxxxxxxxxx) Kaverinikin ovat hyviä cossaajia
( ) ...mutta minä olen parempi
( ) Photoshoppaan cossikuviani rankalla kädellä ennen nettiin laittoa
( ) Mitä kalliimpi metrihinta kankaalla niin sitä laadukkaampaa se on eli parempaa cossiin
(/) Käytän lähes kaikki rahani cosplayihin
( ) ...joten ei ole paljoa rahaa ostaa ruokaa joka on hyvä juttu cossien kannalta
(/) Aloitan mahdollisimman aikaisin tekemään pukua


CONIT
(xxx) Minusta on kiva tutustua uusiin ihmisiin coneissa
(x) ...olen saanutkin paljon tuttuja coneista
(xxxx) Olen välillä vähän ujo tullakseni puhumaan kenellekään (kerran meni 2 tuntia ennen kun rohkenin puhua…)
(/) Porukassa olen puheliaampi
( ) Rasittaa jos myyntipöydillä on kauhea ryysis
( ) Ostelen paljon tavaraa coneista
(x) Olen käynyt laulamassa karaokea conissa
(x) Olen osallistunut cossikisaan
(x) ...ja päässyt palkintosijoille
(x) Olen osallistunut paneeliin
(….x) Olen aloittanut jonkun jutun johon olen saanut paljon ihmisiä mukaan, esim. letka tms.(se oli vuos 2008 antakaa anteeksi!)
(x) Coniruokavalioni on yleensä tosi epäterveellinen
(x) ...hesemättöä, karkkia, limsaa, pockyja yms.
(x) On kiva jos minusta tullaan ottamaan kuvia
( ) Tykkään käydä napsimassa muista kuvia (en omista kunnon kameraa)
( ) Olen coneissa yleensä yksin enimmäkseen
( ) ...kun minulla ei ole muita samanhenkisiä kavereita
(x) Olen coneissa yleensä n. 2-6 ihmisen porukassa
(/) Olen coneissa aina isommassa porukassa (joskus kävi niin että 3 hengen porukka kasvoi 18 hengen porukaksi… Josta minä olin ainoa joka tunsi kaikki.)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti